.

.

water boatman

                                                 

سلام دوستان

خیلی وقت بود تصمیم داشتم تجربیات اندک خودم را در باره ماهیگیری فلای را با دوستان قسمت کنم و از این راه بر تجربیات خودم بیفزایم .به نظر من قبل از اینکه وارد مقوله فلای بشیم بهتره اطلاعات جامعی در خصوص تغذیه ماهیان اون منطقه داشته باشیم .من خودم شخصا بخاطر علاقه ای که به فلای داشتم و صد البته نبود وسایل تخصصی فلای  و گران بودن آنها موفق به خریداری نمیشدم و صرفا از با خواندن مقالات دوستان و روشهای ماهیگیری  با فلای و البته دقت روی چرخه زندگی حشرات رودخانه زاینده رود این علاقه خودم را دنبال میکردم .هرچند هنوز خودم را چه تو فلای و چه تو حشره شناسی ماهر نمیدونم و چه بسا خیلی از تکنیک های فلای را ندونم و حتی هم اکنون اطلاعات من در مورد حشرات بسیار اندکه و شاید اسم اونها رو ندونم .و بازم متذکر میشم هدف از راه اندازی این وبلاگ صرفا افزودن اطلاعات خودمه و از دوستان استدعا دارم منو تو این زمینه راهنمایی کنن. و جا داره از دوست نادیده ام آقا دارا که علاقه مندی خودم را به شیوه فلای و ماهیگیری بگیر رها کن و لذت بردنم رو مدیونشم تشکر کنم و اگر راهنمایی های ایشون نبود چه بسا به فکر راه اندازی این وبلاگ نمی افتادم .

و اما در جمعه ای که گذشت برای شناخت دنیای اسرار آمیز حشرات و ماهیگیری راهی شدم . زاینده رود از لحاظ حشرات طیف وسیعی داره و توضیح درباره تک تک حشرات از عهده اینجانب خارجه ... و سعی میکنم حشراتی که ممکنه قزل آلا از اونها تغذیه کنه را جمع آوری و با رجوع به رفرنسهای حشره شناسی  اونها رو شناسایی کنم و با مراجعه به سایتهای فلای اطلاعات جامع تری در مورد اونا کسب کنم

من امروز میخوام حشره ای را معرفی کنم که خوشبختانه فهمیدم یکی از منابع تغذیه ای قزل آلا محسوب میشه .و water boatmen اسم لاتین اونه و نمیدونم آیا با اون چیزی که در ایران به نام سوسک غواص شناخته میشه یکی

هست یا خیر ؟این حشره به فور در قسمت های آرام و آبگیر های رودخانه در لابه لای جلبگها دیده میشه و اونجور که فهمیدم غذای آنها از همین جلبک هاست .این حشره  دارای 2 پا که با پرزهای ریزی پوشیده شده و به کمک اونها میتونه به خوبی و خیلی سریع در همه جهات در آب شنا کنه ...

ولی روی سطح آب هم حشره ای هست  که نام لاتین آن pond skaterهستش و دررفرنس حشره شناسی کانادا به نامGerridae هم شناخته میشه و حشره ای که با پاهایش روی آب شناوره و من هنوز دارم تحقیق میکنم آیا این دو با هم نسبتی دارند و آیااسکیتر حشره بالغ شدهواتر بوچمن هست یا خیر . در ادامه تصاویری که از اینترنت و رفرنسهای حشره شناسی دانلود کرده ام میگذارم و تقریبا مشابه آن هست و سعی میکنم در روزهای آینده عکس اصلی حشراتی که جمع آوری کرده ام با توضیحات تکمیلی دوستان در همین پست ارائه کنم . از دوستان تقاضا میکنم چنانچه در مورد حشرات معرفی شده در این پست اطلاعاتی دارن ارائه کنن و همینطور طریقه بافت پشه مناسب با این طعمه برای من ایمیل کنن تا با اسم خودشان در وبلاگ قرار بدم با سپاس .  

water boatman

 

 

پ ن :برای دیدن ویدیوی گام به گام واتر بوچمن اینجا را ببینید  

پ ن 2:برای دیدن بافت پشه واتر بوچمن به صورت گام به گام اینجا را ببینید و لینکهای کمکی آخر مقاله را فراموش نکنید

نظرات 4 + ارسال نظر
دارا یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:07 ب.ظ

پشه اسکیت باز با واتر بوچمن فرق میکنند واتر بوچ من یه جور بیتل هست (سوسک) بوچمن زندگی لاروی داره احتمالا و وقتی هج میکنه به صورت نمایان و شناگر مثل شکلی که گذاشتین در میاد. حشره اسکیت باز هم لاروی مثل لارو میچ باید داشته باشه اونها در بیرون هچ میشن و به صورت بالغ و بالدار در میان اطاعات من در این دو مورد زیاد دقیق نیست ولی تا اونجایی که میدونم به این صورته.
خودتون ایا دیدید قزل الا از اسکیتر روی سطح اب تغذیه کنه؟ شاید جزو غذاهای ماهی به حساب نیاد.

سلام
منم واسه همین اسکیتر رو گذاشتم که از دوستان بپرسم آیا این دو به هم ارتباطی دارن یا خیر
هنوز دارم تو رفرنسها دنبال چرخه زندگی این دوتا حشره میگردم ...
ولی هر جا واتر بوچمن دیده میشد بلا استثنا اسکیتر ها روی آب دیده میشدن .. برا همین شک کردم ..
من ندیدم که قزل آلا از اسکیتر تغذیه کنه حتی یه مقاله ای با عنوان چرا ماهی اسکیتر نمی خوره پپدا کردم سعی می کنم پیداش کنم براتون بزارم ... من حشرات واقعی که جمع آوری کردم خونه یکی از دوستانه و تا الان نتونستم بگیرمشون تا عکسشون رو بزارم .. در ضمن تو روز گذشته من با پشه بوچمن تونستم ماهی بگیرم ...

دارا دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:32 ب.ظ

منظورتون پشه کوچمنه یا واتر بوچمن؟

اگه اشتباه نکنم پشه کوچمن یه پشه رو آبی هست من با پشه ای مثل واتر بوچمن ماهی گرفتم .. اونم تو عمق آب .نه شناوری پشه را با استفاده از پیکوک ساختم ..ولی فقط همون یک بار تونستم باهاش ماهی بگیرم و تلاشهای بعدی من نتیجه نداد...

دارا دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:39 ب.ظ

در مورد اینکه چرا ماهی پشه اسکیترو نمیگیره اینه که معمولا در رودخانه ماهی منتظره غذایی است که جریان اب براش میاره حالا این غذا میتونه پشه رو ابی باشه یا پشه زیر ابی. اسکیتر یک پشه مردابیه و در کناره های اب جاهای که اب حرکت نداره رو اب حرکت میکنه و معمولا جزو عادات غذایی قزل الا به حساب نمیاد چون قزل الا تو این شرایط به این پشه حمله نمیکنه این پشه مدام به اینورو اونور میره و قزل الا پشه ایی که رو سطح اب حرکت زیاد داشته باشه تمایل نشون نمیده سوسکهای ابی شاید گرفتنشون برای ماهی اسون تر باشه معمولا به صورت تکنیک دریفت ازاد باید کار بشن تا ماهی فکر کنه یه سوسک بیجونه که اب اونو براش اورده.
تو دریاچه یه کم شرایط فرق میکنه تو دریاچه ما سه نوع تکنیک اصلی داریم یکی استریمرها و دیگری لارو میج و اخریشم تکنیک رو ابیه که معمولا کمی پشه رو رو اب تکون میدن یا اونو کوتاه میکشن بستگی داره شما از چه نوع حشره ایی دارین استفاده میکنید هر حشره حرکتش فرق میکنه

ممنون از راهنمایی شما
منم مشاهده کردم که اسکیتر ها بیشتر تو جاهایی هستن که آب کم حرکت یا تقریبا بی حرکته و میدیدم که خیلی سریع روی آب حرکت میکنن و گرفتن اون با تور برای من هم سخت بود

دارا چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:33 ق.ظ

[جلال جان نظر من در مورد این جمع اوری حشرات یا به عبارتی شناسایی اونها اینه که فقط به نمونه های که میبینید اکتفا نکنید و خودتون داخل اب و زیره سنگهارو هم جستجو کنید خوب این حشره سوسک یک نمونه کوچیکشه حتما حشرات دیگری در مرحله نیمف یا لارو در اون رودخانه هستند میتونید نمونه برداری کنید به این صورت خیلی سخت میشه فهمید غذای واقعی ماهی تو اون فصل چیه

سلام دارا جان
بله درست میگید باور کنید حشرات اونجا خیلی زیادن لا به لای سنگ ها خزه ها تو آب و ..... ولی مسئله شناسایی اوناس من خیلی هاشون را نمیشناسم ....من اتفاقا می خواستم از تون خواهش کنم از این پس من عکسهای نمونه ها را برای شما بفرستم و شما اونا را شناسایی کنید و نام اونا بگید و بعدش من یه پست تحقیقاتی در مورد اونا بزارم ...

بازم ممنون از کمک و راهنمایی شما ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد