.

.

Damselflies

دمسل فلای ها و یا سنجاقک ها از جمله حشراتی هستند که به وفور در کنار رودخانه ها دیده میشوند . 

دمسل فلای ها در رنگهای مختلف و متنوعی دیده میشوند و در سواحل رودخانه زاینده رود به شکلهای آبی تیره - سبز تیره دیده میشوند و در اواخر خرداد و اوایل تیر ماه به اوج جمعیت خود میرسند. و در حال حاضر15 مهر ماه  نوع بالغ دمسل فلای ها زیاد دیده نمیشود ولی شاهد نمفهای آنها به تعداد خیلی زیاد در زیر سنگ ها و لابلای علف های رودخانه هستیم . در پست زیر به صورت مختصر با چرخه زندگی دمسل فلای ها می پردازیم .و امید وارم مورد توجه فلای کاران و دوست داران طبیعت قرار گیرد . 

دمسل فلای ها نیز مانند بسیاری از حشرات سه مرحله زندگی را میگذرانن که به صورت زیر است .. 

مرحله تخم :                             

بلافاصله بعد از جفت گیری حشره بالغ ماده دمسل فلای تخم های خود را درون آب میگذارد بیشتر در نقاط حفاظت شده ای که توسط گیاهان پوشیده شده تخم گذاری میکنند.تخم ها به صورت استوانه ای و در حدود یک میلیمتر طول دارند .ماده ها در حدود چند صد تخم تا چند هزار تخم می گذارند .بسته به گونه های مختلف دمسل فلای ها تخم ها در حدود یک تا سه هفته می مانند. 

مرحله نمف یا پوره گی :  

مرحله پوره گی مرحله آبزی زندگی  دمسل فلای ها است . بعد از خروج از تخم طول پوره های دمسل در حدود 4/1 اینچ است نمفها دارای بندی کشیده تر و لاغر و با پا هایی بلند تر از حشره بالغ آنها هستند .ولی فاقد بال هستند و دارای سه آبشش خارجی در انتهای بدن خود هستند که به شکل دم به نظر می رسند .                                    

نمفها ماند دمسل فلای های بالغ بسیار درنده هستند و به شکار و خوردن حشرات آبزی کوچک مشغولند آنها لارو پشه ها و حتی ماهیان کوچک را شکار میکنند . 

آنها شکار گرانی بسیار ماهر و بسیار اوقات شکار خود را با کمین کردن و صعود به بالای پوشش گیاهی به دام می اندازند . نمفهای دمسل فلای در مناطق گرمسیری حدود دو ماه از عمر خود را در مرحله پوره گی می گذرانند .و این مرحله در نقاط سرد سیر ممکن است تا سه سال برای تبدیل به نمونه بالغ طول بکشد .در زاینده رود با پرسش از کارشناسان این مرحله بین 5 تا 18 ماه می باشد . 

در طول مرحله پوره گی ممکن است نمفها بین 5 تا 15 بار پوست اندازی کنند زیرا با رشد پوسته قبلی بسیار تنگ خواهد بود .  

بلوغ :

بلافاصله قبل از پوست اندازی نهایی نمفها از آب خارج و بر روی پوشش گیاهی می نشیند و اجازه خشک شدن به پوست را میدهد و بعد از خشک شدن با ترکانیدن پوسته دمسل فلای به صورت کامل خارج شده و با بال زدن درجا قدرت پرواز خود را تقویت میکنند .  

سنجاقک های بالغ در محدوده 4/3 اینچ تا 4/3 1 اینچ طول دارند و در حدود سه هفته تا 7 ماه زندگی میکنند دمسل ها بالغ در پنج روز پس از بیرون آمدن از آب قابلیت جفت گیری دارند .  

در ادامه مطلب با پشه های مناسب برای این حشره ..... 

از دوستانی که اطلاعات مفیدی در مورد این حشره دارند و همچنین تکنیک های صید با دمسل فلای ها دارند ارائه کنند تا در ادامه پست قرار گیرد با سپاس

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
احمد طاها شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:26 ب.ظ http://www.zangoolle.blogfa.com

سلام جلال جان
اکثرمطالب رو خودتون توضیح دادین تنها کاری که ما باید انجام دهیم شبیه سازی حرکات نیمف دمسل است
نیمف دمسل فلای بسیار در شکار ماهر است و حشره ایست بسیار با تحرک که در کناره ها و بستر های علفی به کمین می نشیند و همین تحرکات و جنب و جوش برای قزل الا بسیار جذاب است
به اصطلاح زمانی که نیمف ها مهاجرت را به سمت خشکی آغاز می کنند تا به بالغ تبدیل شوند بهترین زمان برای استفاده از نیمف دمسل فلای است جذابیت نیمف هایی که به سمت بالا می روند برای قزل آلا بسیار بیشتر است
بهترین شبیه سازی برای حرکت نیمف های مهاجر کشش های کوتاه و نا منظم است
تکنیک دیگر استفاده از دو نیمف به صورت دراپر است که می توان از و رنگ متفاوت استفاده کرد و بعد از متوجه شدن از تمایل قزل آلا به رنگ مورد علاقه از دراپرهای یکسان استفاده کرد
در ضمن نباید از دمسل فلای های ماده ای که به سطح آب برای تخم ریزی می آیند گذشت زیرا قزل آلا از خیر یک همچین غذای خوش مزه ای نمی گذرد
موفق باشید

سلام احمد جان
خوشحالم که مطالب مورد استقبال شما قرار گرفت .متاسفانه من در اون روز از نمف دمسل استفاده نکردم تا بدونم حمله کردن ماهی چطور می تونه باشه .اون چیزی که من از نمف ها مشاهده کردم زیر سنگ ها در حال استراحت بود و وقتی که با تور دو دستی تو آب رودخونه دنبال حشرات دیگه ای گه شاید در آب غوطه ور باشن میگشتم خبری از نمفهای دمسل نیود و تنها پوسته هایی از حشراتی بود که شباهتی به نمفهای دمسل نداشتن .من قبلا با یک پشه شبیه دمسل تو اوایل اردیبهشت ماه موفق به صید ماهی های درشتی شدم .استفاده از نمف دمسل در رودخانه ها با دریاچه ها بسیار متفاوته ... در رودخانه با پرتاب به بالا دست رودخانه و جمع آوری با کشش ها کوتاه به سمت کنار ها موفق میشم صید کنم .
با توجه به اینکه اکثر نمفهای که من مشاهده میکردم لابه لای خزه ها و جلبکهای کنار ساحل بود فک میکنم پرتاب به پایین دست جایی که نمف ها مشاهده شده اند خالی از فایده نباشه .. به هر حال باید امتحان کرد .

احمد طاها شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:27 ب.ظ http://zangoolle.blogfa.com

جلال جان این تصاویر پشه ها بافت خودتونه؟

نه احمد جان ولی من ازپشه اولی استفاده میکنم با این تفاوت که بدن از دابینگ نخودی مایل به سبز همراه با تنسلنقره ای و البته با یه هکل خروس نزدیک دوبل بید استفاده میکنم . و به این صورت می بافم .

چاوشان شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:06 ب.ظ

درود بر شما
جناب سامانی تبریک می گم تازه وبلاگتون رو دیدم و از مطالعه مطالب تون لذت بردم .
با اینکه فلای کار نمی کنم ولی مطالب حشره شناسی تون خیلی جالب بود .
براتون ارزوی موفقیت دارم

سلام آقای چاوشان
خوشحالم مورد توجه شما قرار گرفت .
دنیای فلای بسیار شگفت انگیزه امیدوارم به زودی تجربه اش کنید .

دارا شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:55 ب.ظ

سلام جلال جان بابت زحماتی که میکشی ازت سپاسگزارم
در مورد ثبت کردن زمان حشرات من دارم یه فلای چارت تصویری درست میکنم که از نظر اماری میانگین فراوانی حشرات زاینده رود را بررسی میکنه و اطلاعاتشم از همین گزارشاتی که شما زحمت میکشید فراهم میشه. من هر ماه را به سه قسمت تقسیم کردم اوایل ،اواسط و اواخر هر نوع حشره ایی در هر مرحله ایی که هستو شما گزارش بدید در چارت ثبت میشه و در اخر یک جدول مقایسه ایی به وجود میاد. فقط شما باید لا اقل سه بار در ماه به منطقه مورد نظر مراجعه کنید و نمونه هارو گزارش بدید الان همین دمسل فلای باید اخر ماه و در طول سال بررسی بشه یا همون سوسک واتر بوچمن باید دوباره شما مشاهده کنید من فراوانیهاشونو از نظر لارو و نیمف و هم از نظز بالغ شدنشونو نشان میدم چون تو این زمانها میتونیم با اونها در ماهیگیری موفق تر باشیم

سلام دارا جان
خواهش میکنم بازم میگم اگه کمک و راهنمایی شما نباشه واقعا من نمی تونم این کار رو انجام بدم
چارت فلای خیلی چیز جالبی میشه من در ماه ۴ تا جمعه رو میتونم برم و روزهای تعطیل هم حتما میرم و از این بابت مشکلی نداره ..
البته من همیشه از لحاظ تمام حشرات تحقیق میکنم مثلا در ۱۵ مهر ماه جمعیت واتر بوچمن کاهش داشت و خبری از اسکیتر های روی آب هم نبود در حد چن تایی مشاهده شد . من نمی دونم آیا حلزون به عنوان یک خوراک ماهی به حساب میاد چون اونا هم با اینکه جز دسته سخت ژوستان به حساب میان ولی جمعیت قابل توجهی داشتن ..
در کل به خاطر اینکه جمعیت نمفهای دمسل قابل توجه بود این ژست را قرار دادم . ولی اگر شما زحمت چارت رو بکشید بسیار عالی خواهد بود .

دارا شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:19 ب.ظ

ببخشید جلال جان فقط برای اینکه مراجعه کردن شما به رودخونه خیلی دقیق باشه من پیشنهاد میکنم روزهای هفته را به این طریق تقسیم بندی کنید . اول ماه از روز اول تا دهم
اواسط ماه از روز 10 تا 20 و اواخر ماه از 20 تا 31 یا 30 یا 29
تو هر دوره یم بار مراجعه کافیه به نظر من حالا اونش با تصمیم خودتون

چشم حتما سعی میکنم و گفتم که از این نظر مشکلی وجود نداره ...

میثم شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 ب.ظ

سلام اقا جلال دستت درد نکنه خیلی عالی بود

سلام میثم جان
امیدوارم مورد توجه و استفاده قرار گرفته باشه

امین یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:00 ق.ظ http://www.flyfisherman.blogfa.com

سلام
امیدوارم خوب باشی
راستی از زاینده رود هم عکس بزار

سلام و سپاس
چشم
در اولین پستم عکس گذاشتم و سعی می کنم در پستهای آینده با عکسهای بیشتر در خدمتتان باشم .

دارا یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:46 ب.ظ

تکنیک دمسل ها همانطور که شما اشاره کردین در رودخانه و دریاچه فرق میکنه اصولا ما نیمفها را در رودخانه به صورت شناوری ازاد کار میکنیم و زیاد نیازی به تکان دادن حشره نیست بهترین پوزیشن پرتاب بالادست جریان است وقتی نخ در جهت کاملا کشیده و کناره اب میاد اون میوقع خیلی ارام و کوتاه اونو به سمت خودمون جمع میکنیم که به اصطلاح حرکت کششی در پایان حرکت جارویی طعمه در کف رودخانه است بهش سویینگ نیمف در جریان اب میگن. ولی در دریاچه ها همانطور که دوست خوبمون احمد گفت ما از دو تا انتخاب برخورداریم یکی نیمف دمسل و بالغ دمسل هر دوی اینها زیر اب کار میشن نیمفها نزدیک کف و بالغ دمسل نزدیک سطح اب اگه ماهی پرش داشته باشه بهتره از نیمف بالغ زیر سطحی با کششهای بلند و سریع بهره گرفت در غیر این صورت ماهی در عمق اب به دنیال نیمفهای کروزر یا مهاجر هست که باید کششها کمی کوتاه تر و با مکثهای بیشتری همراه باشه .

ممنون از راهنمایی شما
در حال حاضر یه مقاله ای در مورد تکنیک استفاده از دمسل فلای ها دارم ترجمه میکنم و به زودی با جمع بندی راهنمایی های شما و دوستان خوبمون تو پست جدید میزارم
باز هم سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد