.

.

Mayflies.....

می فلای ها غالبا به عنوان حشرات یک روزه شناخته میشوند آنها در آبهای شیرین سراسر دنیا اعم از رودخانه ها و دریاچه ها دیده میشوند در حدود 200 در اروپا 570 گونه گوناگون در آمریکای شمالی 40گونه در نیوزلند و در استرالیا بیش از 80 گونه شناسایی شده است .

می فلای ها دارای یک چرخه دگردیسی ناقص شامل تخم ، نیمف، دان و اسپینر هستند تخم بسیاری از می فلای ها از قهوه ای کم رنگ تا خاکستری رنگ پریده دیده میشود.و توسط ماده ها در کناره های آب یا دریاچه ها در سطح آب گذاشته میشود .تخم ها بلافاصله در آب غرق میشوند و یا به سنگ ها یا بستر های گیاهی موجود در آب میجسبند .در برخی از گونه های استثنایی میفلای خزیدن ماده بالغ به زیر آب و آنگاه تخم گزاری کردن مشاهده شده است .برخی از ماده ها ممکن است تا 1000 عدد تخم بگذارند.

شکافتن تخم ها و بیرون آمدن نیمفها از درون تخم در یک دوره 1 تا سه ماهه دیده شده است و البته کوتاهی و یا بلند بودن دوره کمون یا نهفتگی در گونه های بسیار محدودی و تحت شرایط خاصی رخ میدهد و.به جرات میتوان گفت اکثر گونه های می فلای از یک قانون تخم گزاری و هچ کردن تبعیت میکنند.

هنگامی که نیمف ها شروع به هچ کردن  میکنند بسته به گونه های متفاوت حالات متفاوتی اتخاذ میکنند .برخی از گونه ها مانند

 بلافاصله  شروع به شناکردن بی وقفه به سمت سطح آب میکنند و طبیعتا از تحرک بسیار بلایی Iron Blue Dun (Nigrobaetis niger)

برخوردارند و طبیعتا قزل آلاها هم بسیار فعال خواهند بود و برای گرفتن آنها تقریبا به بیرون آب پرش میکنند. برخی از گونه ها مانند

  Pale Evening Dun (Ephemerella dorothea(

 هنگام هچ کردن و مدتی قبل ازخروج نهایی از سطح آب مدتی را به شنا کردن در زیر سطح آب میگذرانند. برخی دیگر مانند Gray Drakes (Siphlonuridae siphlonurus

با استفاده از سنگ ها و پوشش گیاهی و ساقه گیاهان به بیرون از آب میخزند .هنگامی که نیفها بالغ میشوند از طریق ایجاد یک شکاف در پشت قفسه سینه وارد مرحله جدید زندگی خود میشوند .پس از چند روز آنها جفت گیری میکنند.برخلاف تصور معمول آنها بلافاصله پس از جفت گیری شروع به تخم گزاری نمیکنند..

نیمفها از جلبک ها ، بقایایی گیاهی ، و دیگر ذرات کوچک به عنوان غذا استفاده میکنند.نیمفها خود به گونه های مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه به طور اجمالی به برخی از آنها اشاره میشود.

نیمفها به رنگ های زیتونی ، قهوه ای و کرم رنگ دیده میشوند فرم نیمف ها آنها را از نیمفهای سایر حشرات متمایز میکنند .سه دم نسبتا بلند در انتهای بدن خود و آبشش هایی که مانند جسم مخروطی دیده میشود و به صورت منظم در حال حرکتی مشابه حرکت پاروزنان باستان !!!!! اکسیژن مورد نیاز را تامین میکند .قفسه سینه به صورت متمایز با سه جفت پای متصل به ان دیده میشود .در قسمت فوقانی قفسه سینه جوانه های بال نیز دیده میشود که در نیمفهای ماده مشخص تر و توسعه یافته تر به نظر میرسد.

گونه های گوناگون نیمف ها

 Bottom Burrowers

 

گونه ای از نیمف می فلای ها هستند که به نیمف های نقب زن معروفند آنها میتوانند تا 35 میلیمتر! در طول رشد کنند و به عبارت دیگر آنها بزرگترین نوع نیمف شناخته شده است این نیمف آبشش های پر مانند بزرگی دارد پا ها رشد یافته و باها بلند و توسعه یافته و دندانهای دراز و فک پایینی و دو یا سه دم در انتهای بدن دیده میشوند دم ها انتهایی با حاشیه های مو مانندی دیده میشوند.آنها در رودخانه ها و دریاچه ها مشاهده شده اند که دارای بستر نرم ماسه ای باشند آنها لانه های خود را در جایی حفر میکنند که در طول روز و شب به غذا دسترسی داشته باشند در داخل لانه نیمفها آبشش های خود را برای بدست آوردن اکسیژن بیشتر تکان میدهند .این پوره ها میتوانند به صورت خیلی سریع شنا کنند ولی از اینکار تا زمان بلوغ نهایی خودداری میکنند.در آن هنگام که نیمف ها کاملا بالغ شده اند لانه را با سرعت اعجاب آوری به سوی سطح آب ترک میکنند.قزل آلا در این مواقع بسیار فعال  است سعی میکند پوره هایی که به سمت سطح شنا میکند را ببلعند .

Silt Crawlers

یکی از کوچکترین انواع می فلای ها به شمار می آیند .

این نیمفها بین سه تا 6 میلیمتر رشد میکنند ساختار بدنی آنها شامل سه دم در انهای بدن و آبشش هایی در بالای بدن خود میباشند .آنها شناگران ضعیفی هستند ولی در عوض استتار کنندگان خوبی به شمار می آیند .

آنها را میتوان در رودخانه ها و دریاچه ها هنگامی که در بقایای گیاهی و جلبک ها مشغول خزیدن هستند مشاهده نمود .

این نیمف به گونه ای در آب می خزد که ماهیگیری کردن با این تکنیک ارزش چندانی از نظر وقت صرف کردن ندارد .

Moss Creepers

 میباشد Blue-winged Olive به شمار میرود و شامل می فلای معروفی مانند  Ephemerellidae یکی از رده های

نیمف آنها بین 6 تا 12 میلیمتر رشد میکند . و آبشش بیضوی آنها بر روی شکم کا ملا مشخص است آنها از دیگر نیمفها متمایز تر و کمی در ظاهر مسطح به نظر میرسند .

آنها تنها در رودخانه ها و درحال خزیدن در میان انبوه علف های هرز و بقایای گیاهی دیده میشوند و قزل آلا هنگامی که نیمف ها بر اثر شدت جریان شسته میشوند و یا هنگامی که به سمت سطح شنا میکند آنها را شکار میکند .

 

Stone Clingers

 

  به شمار میروند  آنها تا 15 میلیمتر در طول رشد میکنند و به نظر میرسد که گسترده ترین نوع می فلای Heptageniidae یکی از خانواده های 

نسبت به گونه های دیگر میباشد .در رودخانه زاینده رود  تنهای نیمف میفلای که اینجانب تا به حال مشاهده نمده ام  از این گونه بوده ساختار پهن بدن آنه این امکان را میدهد که خود را به سختی به سنگ ها بچسبانند .آنها سری پهن با دو چشم برجسته در طرفین دارند .سر پهن آنها به وضوح از تنه بزرگتر است آبشش ها به صورت تقسیم شده در طرفین مشاهده میشوند پاها پهن و توسعه یافته اند آنها بیشتر وقت خود را به جستجو در سطوح تاریک زیر سنگ ها سپری میکنند. 

 

 

دوستان عزیز انشالله در پست  آینده مرحله بلوغ نیمفها را توضیح خواهیم داد و با تاکتیک های صید آن آشنا میشویم

نظرات 7 + ارسال نظر
دارا جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:29 ق.ظ

ممنون پست بسیار کاملی بود

خواهش کاملترش هم میکنم
شما اشتباه کردین وب را حذف کردین حداقلش آرشیوش کلی به درد ما می خورد

میثم یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ب.ظ

سلام جلال جان ممنون از پست عالیت امیدوارم همیشه به روز و بهروز باشی

سلام همچنین شما

میثم دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:24 ب.ظ

سلام خدمت دارای عزیز
اقا چرا وبلاگتو حذف کردی؟؟؟؟
این همه زحمت براش کشیده بودی اخه چراااا؟؟؟؟؟؟؟

سلام
باور کنید من خیلی ناراحتم به روز هم نمیشد آرشیو خیلی غنی داشت

دارا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:37 ب.ظ

دوستان با پوزش از همتون به دلایلی دیگه دوست نداشتم تو این زمینه فعالیت کنم عوامل مختلفی باعث شد ولی خدا را شکر وبلاگهای خوبی تو این زمینه است که مطالب خوب و کاربردی دارن بیشتر تو فیسبوک هستم در زمینه اموزش دیگه کار نمیکنمبیشتر عکس پشه میزارم یا عکسهای ماهیگیری که میرم با توضیحاتش اونجا در خدمتتون هستم. در ضمن جلال جان من روی اون جدول کار میکنم یه مقدار غیبت طولانی شما منو دل سرد کرد امیدوارم بازم وقت کنید و روی اون قضیه با هم کار کنیم

میثم یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:58 ب.ظ

سلام
دارا جان با چه اسمی وراد فیس بوک میشی؟

دارا چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:48 ب.ظ

dara ashtin
پیج من در فیسبوک به این نام است.

چاوشان شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ق.ظ

درود بر شما
مثل همیشه بسیار عالی و دقیق

سلام و سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد