.

.

معرفی دو پشه کارآمد در رودخانه زاینده رود

سلام دوستان  

امروز تصویر دو پشه ای که بافت خودم هست و با اونها موفق به گرفتن ماهی های خوبی در رودخانه زاینده رود شده ام میگذارم . امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره ... 

به امید روزهای خوب . 

 

 

در ادامه مطلب نمونه هایی از نیمف های دمسل فلای که توسط اینجانب از رودخانه زاینده رود جمع آوری شده مشاهده میکنید .

 

 

  

نظرات 13 + ارسال نظر
چاوشان چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:06 ب.ظ

درود بر شما
جالب برای فلای کار شدن بجز ماهی گیری باید گرفتن حشره ها رو هم یاد گرفت و تجزیه تحلیل کرد.
خسته نباشید

سلام آقای چاوشان
فلای بر گرفته از همین طبیعته و یه جور فریب ماهی ها با استفاده از خود طبیعت ...
ممنون

میثم چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:08 ب.ظ

سلام جلال جان دستت درد نکنه. طول این دمسل ها چند سانته؟

سلام میثم جان
طول دمسل ها متفاوتند من تو زاینده رود زیر یک سانت دیدم به رنگ سفید و تا نیمف ۳ سانتی متری .به هر حال این نیمف ها رشد میکنن و پوست اندازی میکنند ..تیره بودن آنها نشاندهنده میانگین دوره پورگی بالاتر نسبت به بقیه نیمف هاست ...

دارا چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:37 ب.ظ

شبیه کدیس الک شده البته از خوده موی الک هم استفاده کردی اون اولی اگه رو بدنش هکل بتابونی بهتر شناور میمونه و قیافه جذابتری پیدا میکنه
دومیشم بیشتر شبیه پوپای کدیس هست ولی نوع قرمزش فکر نکنم طبیعی باشه باید دید تو حشرات طبیعی این رنگ کدیس هست یا نیست . من فکر میکنم این پشه ها یه جور قیافه طبیعی داره ولی رنگش بیشتر اترکتور شده
سوالم اینه که تو همین فصل با این پشه ماهی گرفتی؟
تو رودخونه به دنبال می فلای و کدیس باش منظورم نیفم و لاروشونه قزل الا حتما از این نوع تغذیه میکنه هر چی لارو نیمف میبینی جمع کن مهم نیست تکراری باشه در اخر ببین اون حشره ایی که از همه بیشتر نمونشو بدست اووردی کدومه همون حشره اون فصله برای ماهیگیری

بله من کلا کدیس هامو اینجوری می بافم بیشتر هم بادی رو از پیکوک استفاده میکنم و کل بدنش رو هم هکل می تابونم ولی این رو وقتی که هیچکذوم از پشه ها جواب نمیده و البته پشه های زیادی هم روی آب دیده میشه استفاده میکنم و جواب میده شاید هم میشه گفت یه اترکتور به حساب میاد ...پشه دومی هم تو کتابای پشه بافی به نام سریندیپتی هست و بیشتر به عنوان میج پوپا و کراینومید ها استفاده میشه .اوایل مهر ماه با هر دو شون موفق شدم .پشه اولی بدن کنار چشم رو پیکوک و هکل تابوندم .. شناوریش بد نیست .
چشم حتما و خیلی ممنون بابت راهنمایی شما ...

دارا چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:40 ب.ظ

نیمف دمسل شکل جالبی داره دمش از بیوت غاز میشه استفاده کردپاهاش از پارتریج قهوه ایی الان فکر کنم قزل الا بیشتر از همین نوع میخوره

بله جالبه ... من هم می خواستم همین رو بگم به نظر منم از بیوت غاز استفاد کنیم طبیعی تر هست تا از مارابو یا چیرای دیگه ...

دارا پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:33 ب.ظ

[جلال جان یه گزارش اخر ماه هم برای دمسلها داشته باشی خیلی خوب میشه فعلا من دو نمونه رو تولیست گذاشتم دمسل و سوسک واتر بوچمن. لیست خیلی خالیه حشرات دیگه هم باشه کاملتر میشه. بازم دستت درد نکنه من میدونم کاره راحتی نیست .

چشم دارا جان در اولین فرصت گزارش رو میدم ..

دارا شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:56 ب.ظ

حشرات ابزی که احتمالا شما به دنبالشون هستین مهمترینهاشون. کدیس فلایها .می فلایها. دمسل فلایها . دراگون فلایها. استون فلایها. لیچ یا زالو .هلزون ها. لارو سوسک ریفل. احتمالا لارو سوسکها غذای بهتری برای قزل الا هستند تا سوسکهای بالغ باید معده قزل الا را ساکشن کنید . و همینطور میج ها که دو مرحله دارن پوپا و لارو. کرمهای ابزی به نام سنجان وورم معروف هستند نوعی کرم قه وهایی متمایل به قرمز که در رودخانهها یافت میشه البته تو فصل بهار پیداشون میشه و کرمهای صورتی و رنگ پریده کرمهای مرده هستند. میگوی اب شیرین یا اکادها که نوعی سخت پوست کوچیک هست. و لارو حشره لنگ دراز ددی لانگ لگ که تو ابهای خروشان اول فصل از لایه گلها بیرون میان و البته نوع بالغ اونها که رو ابیش مهشره کبراست بقیه حشرات خشکزی هستند مثل زنبور ملخ جیرجیرک و مورچه بالدار و بدون بال و همینطور پینه دوزها.

ممنون دارا جان
الان میتونم متمرکز تر فعالیت کنم بازم ممنون از راهنمایی شما

دارا شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:07 ب.ظ

من چارتی که دارم مینویسم نام حشرات واقعی در دوران لاری یا نیمف و بالغشون هست زمیانهای فراوانی و زمانهایی که کمتر هستند معمولا ماهیگیرها با مراجعه به این چارت میتونند به دنبال حشرات مصنوعیش باشن ولی خوب بهتره ما چند نوع پشه مصنوعی هم در کناره این چارت معرفی کنیم ولی مثلا اگه ما از کدیس استفاده میکنیم فقط کافیه عکسشو بزاریم تا اسم تخصصیشو بگیم مثلا کدیس الک برای اکثر افراد نا اشنا است. هر عکسی میزارید من سیو میکنم و در یک لیست جدا برای اون فصلی که بهتر جواب داده میارم.. البته شما گفتین من اسم چند نوع پشه مصنوعی هم بگم حتما اونهارو میگم بهتون .
راستی من هنوز وقت نکردم دمسل ببافم ببخشید

سلام دارا جان
من تو جستجو هایی که تو اینترنت داشتم دو نوع چارت فلای دیدم . یکی همون که شما دارید زحمتشو میکشید و داره فراوانی های حشرات را نشون میده .
دوم یه چارت حاوی ۱۰ تا ۲۰ پشه معرفی شده برای رودخانه ها که به ترتیب لارو میج کدیس و استریمر ها و حشرات خشک تقسیم بندی شده و جواب دهی اونا رو در طول سال برای اون رودخونه بررسی میکنه ...
البته مسلمه که به اندازه چارت اولی کار آمد نیست ...

امین شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:23 ب.ظ http://www.flyfisherman.blogfa.com

سلام
امیدوارم خوب باشی
کدیس قهوه ای از پشه های محبوب برای زاینده رود بوده و هست.
اون کدیس اولی جواب داده ولی میتونی با کمی تغییرات بهتر هم جواب بگیری
اون هکلی که روی بدنه پیچیدی رو میتونی بدون اینکه نوک اونها رو کوتاه کنی از انتهای قلاب به جلو بتابونی و برای رنگ بدنه ترکیبی از قهوه ای و حتی نارنجی و در قسمت موی الک باید اونها رو مرتب تر و بلند تر قرار بدی که باعث میشه دیرتر هم به زیر اب بره
در پشه دومی که اسمش سرندیپیتی هست باید روی قلاب کوچک ساخته بشه و به نظرم چشم قلاب رو ژر کردی که باید موی گوزن رو از عقب تر بتا بونی ولی در کل خیلی خوبه

سلام امین جان
بله من واقعا با کدیس قهوه ای کولاک کردم ولی متاسفانه تو شهریور ماه شروع به استفاده کردم از اون ئ فک کنم که فصلی بوده که کدیس ها رو به رکود بودن چون بعدش متاسفانه به خوبی بار اول جواب ندادن و من کدیس قرمز رنگ را بافتم و همونجور که دارا جان گفتن یه جور اترکتور به حساب میاد .
کدیس دومی را از روی کتاب ها بافتم و متاسفانه فقط توضیحی بود و من تصویری نداشتم تا مقایسه کنم .
الان سرچ کردم فهمیدم چطور باید ببافم ممنون از راهنمایی های شما

دارا شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:12 ب.ظ

این سرندی پیتی رو سرچ کردم جزو پوپای میج که جنبه اترکتور داره فقط باید بدنشو باریکتر بپیچی و موادی که استفاده کردی مناسب نبوده خیلی پشم الو شده به خاطر همین من اولش گفتم شاید پوپای کدیس باشه یه جورایی اشتباه کردم.

سلام دارا جان بله درست میگید الان متوجه اشتباهم شدم امیدوارم بار دوم بتونم بهتر ببافمش ...

دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:30 ب.ظ

http://www.harpercollege.edu/ls-hs/bio/dept/guide/gallery/aquatic_insects/original/marsh_beetle_larvae.jpg

لارو سوسک ابزی احتمالا واتر بوچمنها در حالت لاروی باید این شکلو داشته باشن

جزئیات خیلی شکفت انگیزه
من خودم فکر میکنم لارو واتر بوچمن باید از لحاظ هندسی مشابه بالغش باشه ..امیدوارم بتونم لارو بیتل واتر بوچمن رو مشاهده کنم من واقعا از زندگی این سوسک خوشم میاد باورتون نمیشه ولی این هوشمند ترین حشره ای هست که مشاهده کردم ...موقع خطر بلافاصله سوراخی تو گل و لای حفر میکنه و مخفی میشه ...

دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:14 ب.ظ

گفتین هوشمند من یه نمونه نیمف می فلای دیدم تو رودخونه ایی در داخل یک دره کوهستانی که محل پاتوق کوه نوردیمه همیشه اونجا در مورد حشرات تحقیق میکنم ولی خوب فقط حشره شناسیه از ماهی خبری نیست. جالبه که این حشرات کف اب روی شنها هستند یا روی سنگها به محز دیدن حتی سایه من سریع خودشونو پشت سنگها پنهان میکنند بخصوصو زمانی که من دستمو وارد اب میکنم در اثر ارتعاش امواج اب سریع فرار میکنند.فکر میکنم دمسلها هم همینطور سریع باشن و عکسلاعمل نشون بدن برعکسش نیمف دراگون خیلی کنده. استون فلایها هم کند حرکت میکنند ولی سریعتر از دراگونها هستند برعکسش لارو کدیس اصلا نمیتونه خودشو پنهان کنه ولی وقتی بالغ میشه خیلی سریع پرواز میکنه و گرفتنشون خیلی سخته

خیلی جالبه ... من فک نمی کردم تنازع برای بقا تو دنیای حشرات اینقدر جذاب باشه ....نیمف دراگون را خیلی کم دیدم و بیشتر پوسته های اونا را چسبیده به نیزار ها و سنگهای کنار آبگیر های زاینده رود دیدم .نیمف های دمسل واقعا کند دهستن و گرفتنشون کار آسونیه کافیه علف ها را بلند کنی یا سنگ را بلند کنی پیداشون میشه و البته فک میکنم دمای آبتو فعالیت اونا تاثیر داشته باشه ...

دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:16 ب.ظ

باورت نمیشه بعضی وقتها یادم میره من اومدم ماهیگیری انقدر دنیای حشرات زیبا و ناشناخته است ادمو محو خودش میکنه

من کلا شاید از ۶- ۷ ساعتی که میرم کنار زاینده رود ۱ تا ۲ ساعتش را ماهیگیری کنم و بقیش رو به گیاه شناسی و حشره شناسی میگذرونم ...کسی این حس و حال ما را نمی فهمه ...

یاد موریس مترلینگ حشره شناس معروف افتادم ...

دارا دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:38 ب.ظ

احساس میکنم وجه تشابه من و شما خیلی زیاده خوشحالم دوست خوبی مثل شما پیدا کردم امیدوارم روزی بتونم از نزدیک با شما اشنا بشم.میدونید انسانهایی که به طبیعت علاقه زیادی نشون میدن برام خیلی قابل احترام هستند دلبستگی به طبیعت روح زندگی و اشتیاق رو در انسان بالا میبره

منم خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم ...راستش پیش از اینکه خواننده وبلاگتون بشم شما را با کامنت هایی میشناختم که دغدغه تون پیش از اینکه ماهیگیری باشه حفظ طبیعت بود و بی تعارف بگم با خوندن این جور کامنتها حس احترام غلیظی تو وجودم می جوشید ...بازم خوشحالم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد