.

.

freshwater shrimp *scuds

سلام دوستان

امروز با مقاله ای از برایان چان زیست شناس حرفه ای شیلات و عضو انجمن شیلات آب شیرین بریتیش کلمبیا و نویسنده ماهیگیری به روش فلای ، تهیه کننده ، عکاس ، و مدرس دانشگاه در خصوص تکنیک های صید با  اسکاد ها یا همان میگوی آب شیرین  در خدمت شما هستیم . 

اسکاد ها یا میگو های آب شیرین غنی از مواد مغذی برای تغذیه قزل آلا ها هستند . اسکاد ها به سطوح بالایی از کلسیم حل شده در آب برای حفظ اسکلت استخوانی خود نیازمندند ." ورودخانه زاینده رود با واقع شدن در مناطق بی کربنات کلسیک یکی از زیستگاه های خوب برای زندگی اسکاد هاست " (م).

و به خاطر فراوانی و در دسترس بودن همیشگی یکی از منابع تغذیه ای مناسب برای قزل آلا به شمار می آید.و در واقع آنها می توانند تا بیش از 60% رژیم غذایی سالانه قزل آلا ها را تامین کنند .

اسکاد ها عضوی از خانواده سخت پوستان به حساب می آیند و در سراسر جهان حدود 800 گونه متفاوت از اسکاد یا میگوی آب شیرین وجود دارد . آنها نماینگان خانواده گاماروز ها هستند و بیشتر در اکوسیستم های آب شیرین و معتدل شمالی دیده میشوند .برخی از آنها میتوانند تا 20 میلیمتر در طول رشد کنند ولی به طور کلی آنها بسیار کوچکند و به ندرت به 5 میلیمتر در طول میرسند.

اولین زیستگاه های اسکادها تشک ضخیم پوشش گیاهی مناطق کم عمق ساحلی خواهد بود و آنها همچنین مناطق سنگی با بقایای ورودی آب در مناطق کم عمق را ترجیح میدهند .

میتوان گفت اسکادها از لحاظ رفتار تغذیه ای همه چیز خوار هستند اما به نظر میرسد اولویت تغذیه ای آنها از ریزه های پوسیده گیاهان و یا حیوانات باشد . رنگ بدن اسکادها مطابق با زیستگاه هایی که در آن زندگی میکند متغییر است و می تواند از سبز زیتونی بسیار سبک تا قهوه ای بسیار تیره باشد." در رودخانه زاینده رود رنگ اسکاد ها از خاکی بسیار سبک تا سبز زیتونی و گاهی سفید متمایل به خاکی رنگ دیده میشوند "(م) .و این کمک شایانی به استتار و بقای زندگی آنها می کند .

اسکاد های چرخه زندگی ساده تولید مثل و رشد در همان زیستگاه را دارند .جفتگیری میتواند چندین بار در اواخر بهار رخ دهد جزر و مد و کاهش درجه حرارت آب تاثیر بسزایی در جفت گیری آنها دارد ."در رودخانه زاینده رود  بیشترین جفت گیری اسکادها دراواخر تابستان و اوایل پاییز  مشاهده میشود "(م) 

در طی جفت گیری ماده ها را میتواند سوار بر پشت نرها مشاهده نمود ماده ها می توانند تا 50 تخم بگذارند. 

تخم ها در قسمت زیرین قفسه سینه ماده ها قرار دارند و بارورترین تخم ها معمولا به رنگ نارنجی روشن دیده میشود ..

تمام سخت پوستان که شامل اسکاد ها هم می شود در طول سال دستخوش پوست اندازی منظم می شوند.اسکادهایی که جدیدا پوست اندازی کرده اند را می توان با پوست نیمه شفاف آنها شناسایی کرد و امعا و احشا آنها نمایان و گویا نور آبی سبکی از خود ساطع میکند .

تکنیک های صید با اسکاد ها (فلای فیشینگ)

اسکاد ها و میگو های آب شیرین یک منبع غذایی آسان برای قزل آلاها به شمار می روند زیرا آنها شناگرانی سریع و ماهر نیستند بلکه وقت خود را صرف پنهان سازی خود در میان پوشش گیاهی و لابه لای سنگ ها میکنند.اکثر قزل آلاهایی که در زاینده رود توسط نگارنده صید شده اند هنگام ساکشن معده آنها با بقایایی اسکادها مواجه شده ایم .و این در تمام طول سال بوده است و به طور کلی میتوان گفت قزل آلا در زاینده رود در تمام طول سال از اسکادها تغذیه میکند.خالی از فایده نیست به تجربه جالبی در این زمینه اشاره کنم ، هنگامی که قزل آلایی را با پشه استیمولاتور در شهریور ماه صید نمودم و به علت زخمی شدن شدید آن موفق به رها سازی نشدم  بعد از در آوردن و باز کردن معده ماهی با بقایای گیاهان رودخانه مواجه شدم و از آنجایی که قزل آلا اصولا عادت گیاهخواری ندارد این بسیار عجیب مینمود ولی با بازکردن علفها با بقایای اسکاد ها مواجه شدم که این نشان میداد بر خلاف تصوری که میکردم قزل آلا نه تنها از اسکاد های سرگردان بلکه از اسکاد های مخفی شده در لابه لای گیاهان نیز تغذیه میکند.در دریاچه ها قزل آلا با کروز و گشت زنی در در کف دریاچه و لابه لای گیاهان به دنبال اسکاد ها میگردد..هنگامی که تصمیم میگیریم از پشه اسکاد در سیستم فلای فیشینگ استفاده کنیم باید از نخ های فول سینک استفاده نمود .اسکاد های سنگیرنتر را می توان هنگامی که از نخ های شناور استفاده میشود بکار برد و بسیار موثر واقع میشود.باید توجه داشت که از لیدری استفاده کنیم که حد اقل 25%بلند تر از عمقی باشد که شما در آن ماهیگیری میکنید .و این شما را مطمئین میکند که طعمه کاملا به پایین رسیده و آنگاه شما شروع به جمع کردن نخ میکنید .

نخ های با غرق شدن آهسته slow sinking  و یا غرق شدن متوسط intermediate sinking به همراه 3 یا 4 متر لیدر ارزش تلاش کردن را دارد .

باید توجه داشته باشد شما کاملا صبر کنید تا طعمه با پایین ترین نقطه دریاچه برسد و آنگاه شروع به جمع کردن پشه بکنید .

نگاهی به سرعت غرق شدن نخ داشته باشید و سعی کنید تخمین بزنید نخ با چه سرعتی (اینچ بر ثانیه ) غرق میشود و زمان رسیدن طعمه به کف را مشخص کنید و آنگاه با کشش های آهسته 5 تا 15 سانتی متری و سپس 2 تا 5 ثانیه مکث حرکت اسکاد ها را شبیه سازی کنید . برای نتیجه گیری بهتر در صید با اسکاد ها از گره دانکن و یا گره  non –slip loop  استفاده کنید . 

در ادامه مطلب با تصویر از گره های یاد شده و نمونه های بافته شده

 

 

گره دانکن  

 

گره non –slip loop   

 

 

پشه اسکاد در حال جفتگیری بافته شده ... 

  

نظرات 8 + ارسال نظر
دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:49 ب.ظ

عالی بود من میگو رو برای تمام فصول گذاشتم با رنگهایی که گفتین
فقط در مورد بالغ کدیس هم به من بگید چه فصلی زیاد تر بوده و چه موقع کمتر احتمالا قبل از هچ دوران لارو و پوپا داشته باشه

خواهش ترجمه مقاله برای خودم هم آموزنده بود
با توجه به اینکه من اون نیمف کدیس ها (کدیس سبز )رو تو اواخر اسفند پیدا کردم و با نیمف های لهستانی صید کردم از بابت وجود نیمف سبز تو زاینده رود مطمئینم ...از طرفی من قاب سنگی نیمف هم تو مهر ماه پیدا کردم ولی خالی بوده و با توجه با اینکه شما اشاره کردید نیمف سبز قاب نداره میتونه نشون دهنده یه کدیس دیگه تو زاینده رود باشه و توکلا من از شهریور ماه تا اوایل مهر شروع به استفاده از کدیس قهوه ای و کدیسی که بدنشو با پیکوک بافتم کردم و موفق بودم ...اولین نمونه کدیس رو که شما گذاشتید من بالغش رو اواخر شهریور زیاد دیدم و صید خوبی هم داشتم ولی متاسفانه قبلش دقت نکردم و از این پس دارم دنبال میکنم حدس میزنم دوران لاروی کدیس سبز تو زمستون باشه به هر حال من تحقیقاتم را ادامه میدم و مطمینم با همکاری شما تو طول یه سال بتونیم جمع بندی خوبی داشته باشیم ...

دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:05 ب.ظ

یادمه گفتین اخر خرداد و اول تیر دمسلها زیاد دیده شدن که بالغ بودن میخواستم بدونم قبلش احتمالا پوره اونها فعالیت زیادی داشته این طور نیست؟
سوال بعدی پوره دمسل گفتین تو ماه مهر زیاد دیده شده میخواستم ابان ماه هم به دنبال پوره دمسل باشین ببینید تو این فصل فعالیت نیمف دمسل به چه صورتیه

بله هر سال همین طوره و البته اگه اشتباه نکنم من هچ کردن دراگون فلای ها رو قبل از دمسل ها میدیدم و زمانی که هچ کردن دمسل ها به اوج میرسید از تعداد پوسته های نیمف های دراگون فلای ها کاسته میشد یه جورایی میشه گفت دراگون ها از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد شروع به هچ میکردن ولی جمعیت دمسل ها از اواخر خرداد و اوایل تیر ماه شروع به افزایش میکرد و دقیقا اواخر تیر تا اواسط مرداد اوج جمعیت دمسلهای بالغ بود
با توجه به اینکه الان بالغ دمسل خیلی کم دیده میشه و هر سال هم فقط از بهار به بعد دمسل ها بیرون میان و به جرات میگم تو زمستون دمسل بالغی وجود نداره و میشه تقریبا گفت دمسل ها تا بهار سال آینده زمستان گذرانی خواهند داشت البته من مطالعاتمو ادامه میدم چون واقعا برام جذابه ...
بازم ممنونم که منو راهنمایی و با تشویقاتون دلگرمم میکنید ...

دارا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:51 ب.ظ

این کدیس قهوه ایی که گفتیم تو شهریور و ابان استفاده کردین منظورتون بالغش بوده؟ یعنی رو ابی
در مورد دمسلها کمی ابهام انگیز شده گفتین هچ دمسلها از اخر خرداد تااواسط مرداد بوده بعد شما تو مهر ماه بخصوصو اواسطش فعالیت زیاده پوره دمسلو دیدید که به رنگ قهو هایی تا متمایل به نارنجی بوده زمانی که دمسلها هچ میکنند پوره اونها بالغ تر شده و فعالیت زیادی دارن یعنی همون دوران هچی که گفتین ولی بعد از مرداد تا مهر یه فاصله است من نمیدونم شاید یه نمونه پوره دمسل دیگه در حال فعالیته که با دمسلهای تابستانی فرق میکنند

کدیس قهوه ای بله نوع بالغش را استفاده کردم همون رو آبی سعی میکنم یکی از عکس هاشون که تو باکسم دارم رو براتون بزارم .در مورد کئیس ها هم منظورم شهریور و (مهر ماه )بود اونم سال جاری شرمنده بعد متوجه شدم نوشتم آبان ولی اصلاحش کردم .
نیمفهای دمسل رو که من تو مهر ماه مشاهده کردم تا الان هیج فعالیتی مبنی بر هچ کردن اونا ندیدم .و از اونجایی که عموی من کارشناس کشاورزی هست خیلی از اطلاعاتمو از ایشون میگیرم ... نیمفهای دمسل فقط تو تابستان و زمانی که براتون قید کردم هچ میکنن . و عموی من هم گفتن که نیمف ها الان در حال زمستان گذرانی هستند.و با توجه به بازه زمانی که تو مقاله قید کردم دور از انتظار نیست .من تو مقاله هام سعی میکنم کلمه فعالیت را به معنای دگردیسی و پیشرفت هچ کردن به کار ببرم . با اینکه مشخص هست که نیمف ها بالغ تر شدن ولی معلومه تا مرحله دگردیسی اونا فاصله هست ... باید دید در آینده چه اتفاقاتی می افته ...در مورد تنوع دمسل ها هم من شک دارم دمسل دیگه ای وجود داشته باشه من فقط یه نوع دمسل بالغ می بینم و سعی میکنم اگه احیانا یکیش رو ببینم عکسش رو بزارم .

میثم دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:13 ق.ظ

سلام اقا جلال مقاله بسیار جالب و مفیدی بود.با تشکر فراوان از شما دوست عزیز

سلام آقا میثم
امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره

دارا دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:54 ب.ظ

عالی بود خیلی دقیق و علمی شما مسائل را کشف میکنید من هم که واقعا هیچ نقطه مبهمی برام نمونده و کلی اطلاعات جدید و علمی گرفتم. با فهمیدن این مسئله من چارتو به دو قسمت دمسل های هچ شده و دمسلهای نیمف تقسیم کردم .کل سالو برای نیمفها در نظر گرفتم با این توصیف در طول سال ما در زاینده رود فعالیت نیمفهای دمسلو داریم و فقط تو یه فصل مشخص یعنی در تابستان و تا اوایل پاییز هچ دمسلها از فعالیت بسیار زیاد شروع میشه و تا مهر ماه کم کم کاسته میشه.
چارت خیلی علمی داره جلو میره . فقط اگه معلوم بشه ایا قزل الا از هچ دمسلها هم تغذیه میکنه خیلی جالب میشه من خودم هیچ گزارشی مبنی بر تغذیه قزل الا از دمسل بالغ در رودخانه ها ندیدم ولی تو دریاچه در زمان هچ قزل الا به شکل دمسل بالغ علاقه نشون میده جالبه اونم درست چند اینچ زیره سطح اب تا روی اب

سلام
خوشحالم که این نکته باعث رفع ابهاماتتون شد و برای خودم هم بسیار جالب بود سعی میکنم سر فرصت مقاله را ترجمه کنم و در اختیار شما و سایر دوستان قرار بدم .چون فک میکنم دونستن اینها کمک های شایانی به فلای کار ها میکنه ..
من خودم شخصا ندیدم که قزل آلا ها از دمسل های بالغ تغذیه کنن حتی اونایی که به صورت مرده روی آب شناور باشن توجه ماهی ها رو جلب نمیکنه ... سالها پیش که حتی وسایل فلای را نداشتم با انداختن چن تا دمسل زنده روی آب و چن تایی هم مرده در جایی که قزل آلا ها از روی آب تغذیه میکنن سعی داشتم بدونم آیا توجه نشون میدن ولی چیزی مشاهده نکردم ولی در مورد نیمفهاشون موقع هچ کردن رو مطمئینم .و تو اکثر مقالاتی که ترجمه میکنم به این نکته اشاره شده که تغذیه اصلی قزل آلا ها موقع هچ کردن دمسل ها همین نیمفهای وسوسه انگیزه ...

دارا دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:09 ب.ظ

این مرحله دیاپوز حشرات ایا به نوع حشره هم بستگی داره ؟ یا فقط به شرایط محیطی دمای اب و شرایط تغذیه ارتباط داره ؟ مثلا می فلایها چند بار ممکنه دیاپوز بشن یا کدیسها؟ من فکر میکنم دلیل اینکه چرا بعضی حشرات هچ نمیکنند رو فهمیده باشم من هر سال در اون رودخنه ایی که میرم وضعیت حشراتو بررسی میکردم امسال در کل بهار و تابستان هیچ خبری از می فلای و حتی کدیس هم نبود در صورتی که پارسال هم می فلای و هم کدیس زیاد هچ میکردند لبیته کدیسها هچ بیشتری داشتن. من الان در حدوده سه سالی میشه از اخرین باری که پوسته استون فلای رو ی سنگها دیدم میگزره حتی نیمف اونهارو هم نمیتونم پیدا کنم فکر کنم یه دو سه سال دیگه این اتفاق دوباره بوفته

خیلی چیزها روی فیزیولوژی حشرات تاثیر میزاره از اقلیم و عرض جغرافیایی گرفته تا ارتفاع از سطح دریا ولی مهمترینشون همین آب و هواس که بیشترین تاثیر را داره .تو کشورهای اروپایی با تحقیقاتی که داشتن فهمیدن مثلا یه نمونه سیبی که تو ارتفاعات کاشته میشه محصولات بهتر و مرغوب تری از سایر جا ها میده چون حشرات مضر و آفات سیب نمیتونن تو اون محیط فعالیت چندانی داشته باشه
در مورد اینکه سایر حشرات هم وارد مرحله دیاپوز میشن شکی ندارم ... ما یه مزرعه بادام داریم یکی از آفات بادام حشره ای به نام زنبور مغز خوار بادام هست و وقتی که بادام ها کال هستن و همون چغاله خودمونن پوسته اونا رو به اندازه یه سوزن سوراخ میکنه و یه تخم میزاره توش و این مرحله لاروی رو طی میکنه و وقتی که بادام میرسه و چوبی میشه خارج میشه ..بادامی که مورد حمله این زنبور قرار میگیره کاملا مشخص و از بادامهای د یگه متمایزه ..حالا نکته جالب اینجاس که مرحله لاروی این زنبور خیلی طولانیه و من میدیدم که مثلا ما دو سال متوالی تمام محصول باداممون رو بر اثر سرما زدگی از دست میدیم و هیچ بادامی وجود نداره تا این زنبورا بهشون حمله کنن و تولید مثل و بقا داشته باشن .ولی هیچ موقع از بین نمیرن و معلوم میشه لارو ها هم به مرحله دیاپوز میرن ..در مورد کدیس ها هم دارم تحقیق میکنم و مطمئینم با توصیفاتی که شما کردن اونام دچار همین مرحله میشن ... بعضی از حشرات بالغ مثل بعضی از سوسک ها هم وارد مرحله دیاپوز میشن ...و لازمه ذکر کنم که همه این تحقیقاتی که اروپا در مورد دیاپوز حشرات انجام شده برای کمک کردن به مدیریت تلفیقی آفات بوده یعنی دشمنان طبیعی آفات مثل همین دمسل ها و کفشدوزک ها و غیره رو جوری کنترل کنن که شیوعشون همزمان با شیوع آفات بشه و کمتر از سموم استفاده کنن.

چاوشان سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:45 ب.ظ

درود بر شما
مقاله جالبی بود و بهتر از اون تجربه شخصی شما بود که خیلی می تونه راهنما یی کنه .
ممنون

سلام جناب چاوشان
خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفته
شاد باشید

دارا پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ب.ظ

در وبلاگ امین شما در مورد متریال کافمن سوال کرده بودید فقط خواستم اصلاح کنم شما نوشته بودید پره قرقاول ترکیه . که اشتباه بود کلمه ترکی به معنای قرقاوله نه قرقاول ترکیه ایی . قسمتی از پره پرنده است که مورد استفاده در پشه بافی است به نام بیوت بویتها در غاز هم هست که بهش گوس بیوت میگن و برای قرقاول هم ترکی بیوت. Turkey Biots این پر برای پشت حشره استفاده میشه جایی که محفظه بالها قرار داره در پشه بافی بهش قسمت segmented bodies گفته میشه.

سلام دارا جان
امید وارم خوب باشی اون متریالی که من در موردش سوال کرده بودم مربوط به turkey یا همون بوقلمون هست ومن فک میکنم اشتباهن بوقلمون ترکیه ای فهمیدم و یکی از متریال های اصلی در ساخت پشه کافمن و یا در ساخت نیمف rubber legged stonefly هست و همونطور که اشاره کردید برای بالهای پشت استفاده میشه متریال بسیار خوبی هست و از طریق یکی از دوستان موفق شدم تهیه کنم و تو بادی بیشتر نیمفهام استفاده میکنم ولی مسئله تثبیت پر ها که از همون اسپری استفاده میشه هست و پر ها را به هم میچسبونه و قابل انعطاف میشن و از هم جدا نمیشن. من با لاک بیرنگ امتحان کردم ولی خشک شد و زیاد جالب از آب در نیامد ...
به هر حال از کامنتتون چیزهای جدیدی یاد گرفتم ممنون و فک کنم منظورتون از ترکی بوقلمون باشه ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد