.

.

leechs

سلام دوستان

با مقاله ای تحت عنوان آشنایی با لیچ ها (زالو ها) در خدمت شما دوست داران طبیعت و فلای کاران عزیز خواهیم بود . 

لیچ ها از راسته Annelida و از رده Hirudinea هستند و از این نظر خویشاوندی نزدیکی با کرم های خاکی دارند .برخلاف تصور عموم فقط یک نوع زالو در جهان وجود ندارد در واقع حدود 700 تا 1000 گونه متفاوت در سراسر جهان وجود دارد و میتوان از گونه های دریایی گونه های آب شیرین و غیره نام برد .واریته های متنوع آنها را میتوان در اکوسیستم های مرطوب و بویژه آسیای جنوب شرقی یافت .زالو ها از نظر اندازه گاه به اندازه های حیرت انگیز نیم متری هم مشاهده شده اند ولی عموما آنها کوچک هستند و در رودخانه زاینده رود به ندرت میتوان اندازه های بیش از 3 سانتی متری آنها رایافت .از نظر طیف رنگی هم رنگ های متوعی دارند از قهوه ای لکه لکه گرفته تا سبز با سایه های قهوه ای ، خرمایی رنگ و سبز لجنی ... در رودخانه زاینده رود بیشتر زالو ها به رنگ های تیره و سبز لجنی و به ندرت قهوه ای روشن یافت میشوند ... قسمت زیرین زالوها معمولا روشن تر از قسمت پشت آنها به نظر میرسد.بر خلاف باور عموم که زالوها خونخوار معرفی شده اند آنها همه چیز خوار میباشند . آنها در واقع رفتگرانی هستند که با خوردن باقی مانده حشرات و جانوران محیط اطراف را پاکسازی می کنند.زالو ها به نور بسیار حساس هستند و به ندرت میتوان آنها را در روز و میان آب یافت آنها بیشتر اوقات زیر سنگ ها مخفی میشوند و در جاهایی از رودخانه که دارای سایه دائمی هستند بیشتر مشاهده میشوند  لیچ ها دارای چرخه تولید مثل منحصر به فردی هستند .  

                         

 آنها   hermaphroditic  هستند یعنی  همزمان دارای اندام های تولید مثلی  نر و ماده هستند  این خاصیت به آنها توانایی خود تکثیری را میدهد اما معمولا آنها را در چندین جفت کنار هم در حال حفاظت و توسعه تخم ها می بینیم و این یکی از رفتار های جالب آنهاست که نشان میدهد آنها پدران و مادران خوبی در حفظ و نگهداری فرزندان  یکدیگر میباشند . گاهی میتوان نوزادان آنها در درون کیسه شکمی  آنها مشاهده نمود و به نظر میرسد نوزادان از بدن بالغ به تغذیه و مواد مغذی دریافت میکنند  

 

.تخم ریزی در طول ماه های فصل بهار رخ میدهد و تخم ها را میتوان به صورت خوشه ای در لابه لای سنگ ها مشاهده نمود .نکته جالب دیگر این است که زالوها عمر طولانی دارند و برخی از آنها میتوانند تا ده سال عمر کنند.لیچ ها از قرون وسطی برای اهداف پزشکی استفاده میشوند و درعلم پزشکی مدرن امروز از زالو ها برای درمان درد های رماتیسمی ، التهاب مفاصل ، اختلالات لخته شدن خون ، درمان رگ های واریسی ، اختلالات مربوط به گردش خون و همچنین در جراحی های ترمیمی به کار می روند. 

استراتژی های صید قزل آلا با زالو ها : 

زالو ها یا لیچ ها به عنوان یک منبع غذایی در طول سال در دسترس قزل آلا ها هستند . و هنگامی که در مکانهای جدید و ناشناخته ماهیگیری میکنید همیشه الگوی زالو ها را به عنوان الگوی جستجو قرار دهید و این کمک میکند تا از وجود اسکاد ها و حلزون ها و سایر حشراتی که ممکن است زالو ها به نحوی از خود آنها یا از جسد آنها تغذیه کند باخبر شوید .برخلاف حشرات که چرخه های ماهیگیری متفاوت لارو ، نیمف و بالغ دارند لیچ  یک چرخه زندگی قابل ماهیگیری دارد. همچنین آنها یک انتخاب خوب در زمان های non – hatch periods  بخصوص در اواخر پاییز و زمانهایی که تغذیه ماهیان از حشرات کمتر شده است هستند  و البته میتوان آنها را قبل از شروع دوره هچ نمودن حشرات استفاده نمود. . بهترین زمان استفاده از زالو ها در فصل بهار و همزمان با وقتی است  که کراینومید ها شدیدا در حال هچ کردن مشاهده میشوند.

تطبیق رنگ الگو های بافته شده با نمونه های طبیعی و همچنین استفاده از سایزهایی نزدیک به اندازه های طبیعی میتواند در افزایش شانس صید شما موثر باشد .استفاده از نخ هایی با غرق شدن آهسته ،سریع ، و متوسط بسته به مکانهایی که در آنها ماهیگیری میکنید لازم به نظر میرسد .در رودخانه ها استفاده از سرب در ساخت پشه ها و همچنین استفاده از میکروشات ها بسته به شدت جریان رودخانه لازم است.در رودخانه ها پرتاب در بالا دست و استفاده از  تکنیک هند تویست به صورت آرام به نحوی که پشه به آرامی در کف آب حرکت کند شانس صید را بالا میبرد .

یکی دیگر از راه های خوب استفاده از لیچ ها در شب های گرم تابستان است .  (برای دریاچه ها توصیه شده است و من از موفقیت صید در شب در رودخانه ها مطلع نیستم )در شب های تابستان به علت تغییرات دما لایه های آب زالو های درشت را میتوان در عمق آب یافت .در این مواقع سعی کنید از پشه های بزرگ مانند استریمر Matuka Streamer black bear  و همچنین استریمر  woolly bugger استفاده کنید . بید های فلزی که در وولی باگر ها به کار میرود علاوه بر درخشندگی جذاب در شب با اضافه وزن و پیش و تاب مشابه زالو ها تروفه های خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد. من شخصا الگوی ساخته شده توسط برایان چان  را توصیه میکنم .(ادامه مطلب ) در آینده با فیلمی از برایان چان در مورد ساخت لیچ و همچنین تکنیک های صید با آن در خدمت شما خواهیم بود ...

شاد و موفق باشید .

Matuka Streamer black bear   

  

 woolly bugger  

 

نمونه لیچ بافته شده توسط برایان چان  

 

و نمونه دیگر  

نظرات 9 + ارسال نظر
دارا پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:01 ب.ظ

خیلی کامل و خوب توضیح دادین

ممنون دارا جان تلفیقی از چندین مقاله گوناگون بود
راستی میخواستم ازتون خواهش کنم هرجا کم و کاستی و اشتباهاتی تو مطالب بود بی تعارف تذکر بدین اصلاح کنم ...من به اندازه شما با تجربه نیستم و هنوز در حال یادگیری ام

میثم پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:35 ب.ظ

سلام. مثل همیشه عالی

سلام
امیدوارم به دردتون خورده باشه آقا میثم .

دارا شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:41 ب.ظ

اشتباه من در نوشته های شما نمیبینم.در مورد تکنیک استفاده از لیچ که معمولا میشه از نمونه پشه وولی باگر هم استفاده کرد میشه هم در رودخانه و هم در دریاچه به کار برد.در رودخانه ها به دنبال نقاط عمیق تر باشید پرتاب کم یایین دست و با اصلاح نخ پشه را به عمق بیشتر بفرستید اضافه کردن اسپلیت شات خیلی کمک میکنه که پشه کمی بالای کف اب حرکت رقصان و نرمی داشته باشه در دو حالط ماهی به این طعمه واکنش نشون میده یکی حالت شناور در عمق با جریان اب به صورت ازاد و بدون هیچ کشش و در حالت بعدی که بیشتر ماهی جلبش میشه حرکت کششی به سمت بالا دست وقتی طعمه کاملا در نقطه انتهای ازاد شدن نخ میرسه. وولی باگر مشکی و زرد برای ابهای کدر و وولی باگر سفید برای ابهای شفاف خیلی مناسبه البته لز رنگ مشکی میتونید برای ابهای شفاف هم استفاده کنید در هر دو شرایط استفاده میشه

چاوشان یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:49 ب.ظ

درود بر شما
اطلاعات خیلی خوبی از این پست کسب کردم ونکات جالبی مثل طول عمر زالوها ممنون از این اطلاعات کامل و دقیق

سلام
دنیای حشرات خیلی شگفت انگیزه ...

دارا چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:33 ب.ظ

اقا بازار کساده مثله اینکه خبری نیست؟

سلام
بزودی با یه گزارش و عکس از ماهیگیری بگیر رها کن تو زاینده رود در خدمتتون هستیم .

دارا شنبه 13 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:29 ب.ظ

لینکی که دادید در رابطه با اون حشره پا بلند این حشره
http://www.bing.com/images/search?q=Crane+Fly+Facts&view=detail&id=627C74ACBE96905DFB7DA315AA39FBB36ECBE6B2&FORM=IDFRIR
]چرخه زندگیش مثل میج ها هست لاروی بزرگ داره و خیلی گوشتالوده در لابه لای شن ها زندگی میکنه در زمان پوپا از لارو خارج شده ادقیقا نمیدونم به سمت سطح اب شنا میکنه یا بیرون میخزه ولی جزو جیره غذایی قزل الا به حساب میاد رنگهای سیاه و قهوه ایی روشن و تیره مایل به سرخ من زیاد دیدم.از لاروش میتونید در فصل پر ابی که رودخانه جریانهای شدیدی داره استفاده کرد و ادالتشم که رو ابی استفاده میشه

ممنون اطلاعات خوبی کسب کردم بازم بیشتر در موردش تحقیق خواهم کرد

دارا شنبه 13 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:52 ب.ظ

ممنون از گزارشتون این گزارشها مثل طلا میمونه چون میتونم اون جدولو کاملتر کنم و برام خیلی ارزش داره.
در مورد دمسل من از این ماه رنگ دمسلها رو زیتونی نوشتم در صورتی که قبلا رنگشون قهوهایی متمایل به نارنجی بود
اسکادها هم احتمالا به خاطر پوست اندازیشون رنگهای شفافتری پیدا کردن احتمالا روشنتر از قبل شدن
اینجوری که شما توضیح دادین من متوجه شدم که واتر بوچکنها زند زا هستند و اون بچه سوسکها مرحله لاروی ندارن فکر میکنم الان جزو جیره غذایی قزل الا نباشن فقط زمانی که به اندازه کافی بزرگ بشن و زایش داشته باشن میتونه غذای بزرگ و مناسبی باشه
حلزون بدون صدف که من هنوز نتونستم اسمشو بفهمم جالبه من تو تمام فصول میبینم که زیره سنگها میچسبند و مثل یک نقطع میمونند وقتی حرکت میکنند ممکنه تا دو سه میل کشبیان زمانهایی که اب جریان ارامی داره و سطحش پایینه من فکر نکنم قزل الا به این جور طعمه ها دسترسی داشته باشه مگر اینکه اب با شدت اونارو جابجا کنه فعلا من اونهارو جزو لیست نمیارم
حلزون صدف دار به صورت غوطه ور به نظرم بیشتر مورد توجه ماهی هست
در مورد لیچ هم من در تمام فصول اونهارو ذکر کردم
و اما پشه لنگ دراز فقط باید به من بگید بیشتر چه رنگی بودن و در چند سایز اونهارو دیدید؟

خواهش میکنم .
در مورد دمسل ها هنوز هم قهوه ای مایل به نارنجی هم دیده میشن ولی من منظورم اونایی بود که پوست اندازی کردن به رنگ زیتونی دیده میشن .
واتر بوچمن ها هم زنده زا نیستن اونا هم مرحله تخم دارن ولی بعد از اینکه از تخم بیرون میان مشابه بالغ هاشونن ولی بسیار ریزتر . لایف سایکل اونو براتون میفرستم .
در مورد ژشه لنگ دراز هم دارم تحقیق می کنم بزودی با یه ژست خدمت میرسیم .

دارا شنبه 13 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:08 ب.ظ

تا الان شما تونستید 13 نوع حشره و موجود ابزی در زاینده رود شناسایی کنید تبریک میگم اگه موفق بشید سه نمونه دیگه به این لیست اضافه کنید واقعا فکر میکنم کاملترین بشه مثل استون فلای ،می فلای و میج. البته حشرات خاکزی و خشکی هم میتونیم بعدا بهش اضافه کنیم مثل زنبورها مورچه ها و ملخو جیرجیرک.

میج ها و می فلای ها رو مطمئینم قبلا مشاهده میکردم ولی متاسفانه یاداشت برداری نکردم که کی مشاهده میشن و اگه مطلبی نمیزارم به خاطر اینه که میخوام اول مشاهده کنم بعد تا چارت دقیق باشه ...استون فلای را هم متاسفانه اصلا ندیدم یعنی سخته برام از می فلای ها تفکیک کنمشون .

دارا دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:38 ب.ظ

در مورد واتر بوچمن من اشتباه متوجه شدم درست میگید اول تخم ریزی میکنند ولی دوران لارو ندارن مثل می فلایها میمونند اونهاهم از تخم خارج میشن به صورت نیمف هستند و روی سنگ حرکت میکنند لاروها چند نوع بیشتر نیستند مثل لارو کدیس لارو میج و لارو کرن فلای اینهها مرحله لاروی دارند بعضی از این لاروها پاهای کوچیک و ضعیفی دارن مثل کدیس و بعضی از اونها هم پا ندارن در این مرحله مثل میج

بله اینا هم مثل میج ها یه دوره قابل ماهیگیری دارن
اینم لایف سایکل واتر بوچمن ها
http://www.kidfish.bc.ca/images/boatman_life_cycle.jpg

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد